16 January 2013
ROMÂNIA
JUDEŢUL MUREŞ
CONSILIUL LOCAL
Tel/fax-0265.456112,Tel.-0265456190
PROCES-VERBAL
Încheiat azi 16.01.2013 ,cu ocazia şedinţei ordinare a Consiliului Local al comunei Suplac, convocată de dl. Primar prin Dispoziţia nr.2/10.01.2013.
Preşedinte de şedinţă este dl. Consilier Szakacs Andras.
Este prezent dl. Primar Szakacs Bela .
D.na Secretar face prezenţa şi se constată,că din 11 consilieri în funcţie sunt prezenţi 10 Consilieri. Lipseşte dl.consilier Peti Istvan –Lorand.
Dl. Zolog Ioan solicită citirea procesului-verbal al şedinţei anterioare .
D.na Secretară citeşte procesul-verbal .
Dl. Preşedinte supune la vot procesul-verbal al şedinţei anterioare şi se aprobă în unanimitate de voturi.
Dl. Zolog- „ D.na Secretară,vă rog,ca pe viitor să ne puneţi la dispoziţie din timp documentaţiile pentru şedinţă .”
Dl. Primar – „Asta nu este vina nostră .Ştiţi bine ,că avem puncte foarte urgente , care nu pot fi trimise din lipsa timpului .Nu noi suntem de vină,se cere şi de la noi cu termen urgent şi suntem obligaţi să ne conformăm. „
Dl. Preşedinte prezintă ordinea de zi :
Nr. crt.. |
Proiect de hotărâre nr.
|
Obiectul |
Din iniţiativa |
26/2012 |
Modificarea cuantumului unor impozite şi taxe pe anul 2013,conform HG. 1309/2012 |
Primar |
|
|
Prezentare Citaţie Dosar 4035/102/2012 |
Primar |
|
|
Diverse |
|
Dl. Primar solicită suplimentarea ordinii de zi cu încă două puncte puncte :
- PH. Privind avizarea planului de şcolarizare pe anul şcolar 2013-2014;
- PH. Privind acoperirea deficitului bugetar pe anul 2012 din excedentul bugetar din anul 2011;
Dl. Viceprimar solicită suplimentarea ordinii de zi cu încă un punct :
- PH. Privind completarea HCL. nr. 70/21.12.2011.
Dl. Preşedinte supune la vot Ordinea de zi cu suplimentările propuse şi se aprobă în unanimitate de voturi.
Se trece la primul punct al ordinii de zi :
Modificarea cuantumului unor impozite şi taxe pe anul 2013,conform HG. 1309/2012
Dl. Primar prezintă expunerea de motive,proiectul de hotărâre ,raportul de specialitate şi avizul comisiei de specialitate .
- Dl. Zolog – „Decât să majorăm în luna octombrie cu 24% - atunci când vom fi obligaţi ,mai bine indexăm acum cu 10%.”
- D.na Secretară – „ În luna Mai trebuie să revenim şi la încadreraea în zone şi categorii ,întru-cât cu sunt făcute corect. Noua încadrare va duce automat la majorarări.”
- D. Şerabn Vasile – „ Părerea mea este,că dacă Guvernul a permis ca în acest an să nu majorăm impozitele şi taxele pe acest an ,iar din anul viitor va fi obligatoriu majorarea cu 16 %,să nu o majorăm.Dacă vom majora acum cu 10 la % vom aplica 16% la suma majorată deja în acest an, ceea ce va reprezenta o majorare suplimentară.. Nu este moral şi echitabil faţă de cetăţeni să-i punem în faţa unor asemenea majorări. Chiar aş spune ,că ar fi echitabi să scadă impozitele şi taxele cu 25% , aşa cum au scăzut şi salariile.”
- Dl. Primar – „ Dl. Şerban ,aceste majorări sunt prevăzute în programul de guvernare a partidului pe care îl reprezentaţi.”
- Dl. Preşedinte supune la vot proiectul de hotărâre şi se aprobă în unanimitate de voturi.
Se adoptă HCL. nr. 1/2013
Se trece la punctul doi al ordinii de zi :
Prezentare Citaţie Dosar 4035/102/2012
D.na Secretară prezintă citaţia şi Dosarul de chemare în judecată pentru anularea HCL. NR. 50/26.10.2011,privind acordarea în comodat a unui spaţiu cu destinaţie de poştă .
- Dl. Bucur – Leon Dan- „ Eu v-am spus şi data trecută,că nu a fost corect faţă de doamna Mureşan Dana-diriginte de poştă , care a fost dată afară de la locul de muncă pentru ,că nu avea spaţiu pentru poştă şi să asigurăm noi spaţiu gratuit pentru doamna Szoke Elisabeta-poştaş . „
- D.na Herciu- Sava Maria- „ Trebuie să ţinem cont şi de faptul,că doamna Mureşan avea totuşi nişte studii faţă de D.na Szoke , care totuşi a fost păstrată în funcţie pe motiv ,că are spaţiu acasă pentru funcţionarea poştei.”
- Dl. Primar- „Da, iar poşta desfăşoară şi activităţi comerciale pentru care motiv nu este legal să dăm spaţiu în comodat .În fiecare sat poşta funcţionează acasă la poştaş . La Suplac de ce nu se poate ? Dacă la oameni nu le convine,să-şi pună pensiile pe card şi să scoată unde vor ei. D.na Szoke să plătescă chirie după spaţiu.”
- D.na Koszti- „ Nu este interesul ei personal. Este interesul locuitorilor satului Suplac,să aibă poşta în centru.”
- D.na Szoke Ibolya-„ E bătaie de joc. Oamenii bătrâni unde să scoată pensiile dacă nu în sat. Şi mai au de plătit şi facturi, mai pun o scrisoare şi altele.Dar ştiţi bine,că locuinţa poştaşei în Suplac se află la capătul satului întro stradă lăturalnică,departe de centrul comunei. Dacă toate instituţiile sunt în centrul de comună de ce să nu fie şi poşta,să nu fie nevoiţi oamenii bătrâni să meargă aşa departe.”
- Dl. Primar- „Domnii Consilieri să meargă să îşi susţină hotărârea în Instanţă dacă vor să o menţină.”
- Dl. Zolog Ioan- „Propun revocarea Hotărârii .”
Dl. Preşedinte supune la vot revocarea hotărârii nr. 50/2011 şi se aprobă în unanimitate de voturi. -
Se adoptă HCL. nr. 2/2013
Se trece la punctul trei al ordinii de zi :
PH. Privind avizarea planului de şcolarizare pe anul şcolar 2013-2014;
Dl. Primar prezintă expunerea de motive,proiectul de hotărâre ,raportul de specialitate şi avizul comisiei de specialitate .
- Dl. Primar –Planul de şcolarizare pe anul şcolar 2013-2014 este identic cu cel din anul şcolar 2012-2013 .”
- Dl. Preşedinte supune la vot proiectul de hotărâre şi se aprobă în unanimitate de voturi.
Se adoptă HCL. nr. 3/2013
Se trece la punctul patru al ordinii de zi :
PH. Privind acoperirea deficitului bugetar pe anul 2012 din excedentul bugetar din anul 2011;
D.na Inspector Herciu –Sava Maria prezintă expunerea de motive,proiectul de hotărâre ,raportul de specialitate şi avizul comisiei de specialitate .
- Dl. Preşedinte supune la vot proiectul de hotărâre şi se aprobă cu 9 voturi –pentru şi o abţinere a D.nei Koszti Hainal .
Se adoptă HCL. nr. 4/2013
Se trece la punctul cinci al ordinii de zi :
PH. Privind completarea HCL. nr. 70 / 21.12.2011.
Dl. Viceprimar Bucur- Leon –Dan prezintă expunerea de motive,proiectul de hotărâre ,raportul de specialitate şi avizul comisiei de specialitate şi specifică ,că
„ o comisie din Bucureşti a fost la faţa locului şi a propus efectuarea unor modificări şi completarea hotărârii Consiliului Local pentru ca proiectul să fie eligibil.”
- DL. Zolog Ioan- „ Ce cheltuieli presupune din bugetul local angajarea a patru persoane la centrul respectiv?”
- Dl. Primar- „C.ca 50.000 lei pe an .”
- Dl. Zolog-„ Eu consider ,că la comuna noastră ,la bugetul nostru sărac este foarte mult .La care se mai adaugă,mâncarea şi cheltuielile de intreţinere .La 14 copii care vor avea acces este enorm şi apoi se vor ivi discuţii .Cum îi alegeţi pe cei 14 ?”
- Dl. Viceprimar Bucur- „Numărul copiilor se poate majora pe parcurs. Şi vom avea căminul cultural pus la punct.”
- Dl. Primar- „Deocamdată suntem la faza de proiect, iar dacă proiectul va fi eligibil urmează investiţia.”
- Dl. Viceprimar Bucur- „Tot se vorbeşte ,că romii crează probleme. Am făcut noi ceva să stopăm aceste probleme. Nimic. Acesta este un proiect de educare a copiilor romi .”
- Primar- „ Noi trebuie să menţinem şi să contribuim la cheltuileile de intreţinere şi salarii. Dacă nu merge facem altceva ,dar investiţia rămâne făcută . Ne alegem cu clădirea pusă la punct.”
- D.na Secretară- „În Hotărâre scrie ,că trebuie menţinută destinaţia timp de 10 ani.”
- Dl. Zolog- „ Va fi un centru de zi pentru copii ? eu am crezut că va fi o casă de copii unde vor locui permanent copiii cu probleme.”
- Dl. Gyurka Janos- „ Este făcut doar pentru cei din Laslău Mic ? Ceilalţi copii cum vor ajunge acolo. Şi în Idrifaia sunt familii cu copii mulţi şi cu probleme.”
- Dl. Primar- „ Dacă va fi necesar vom rezolva transportul copiilor din celelate sate. „
- D,na Szoke Ibolya- „ Să facem aşa, să beneficieze şi celelate sate de ceva. De exemplu să asigurăm noi alimentarea prin caterig din Suplac ,să avem şi noi locuri de muncă.”
- D.na Secretară –„ Nu vă faceţi griji este luat în calcul şi asigurarea hranei.”
- Dl. Primar – „ Catering se face doar din Bălăuşeri.”
- D.na Secretară- „Dl. Viceprimar are un proiect în desfăşurare pentru pensiune turistică în Laslău Mic.”
- Dl. Viceprimar Bucur – „ Întradevăr firma soţiei mele are un proiect în desfăşurare pentru pensiune turistică în Laslău Mic din fonduri europene,dar să nu credeţi că am făcut asemenea investiţie de mii de euro bazându-ne numai pe acest catering.”
- Dl. Zolog Ioan- „ Să stabiliţi numărul de beneficiari.”
- Dl. Viceprima Bucur- „În proiect sunt prevăzuţi 14 copii ,dar această cifră poate fi mărită în funcţie de nevoi .”
Se supune la vot proiectul de hotărâre şi se aprobă în unanimitate de voturi.
Se adoptă HCL. nr. 5/2013
Diverse :
- D.na. Szoke Ibolya –„Propunerea mea ar fi, să căutăm nişte resurse şi să facem ceva şi pentru localitatea Suplac. Există păşuni la comună s-au terenuri, ar trebui făcute ceva,este asociaţia de bovine din comuna Suplac ,care deţine păşunile comunei în folosinţă şi primesc subvenţii . Ar trebui să se folosească aceşti bani în interesul comunei .”
- Dl. Zolog Ioan – „ Vă spun eu ,că aceşti bani se pot folosii numai pentru păşuni, curăţire,fertilizare .”
- D.l.Primar –„Ce vreţi să faceţi pentru Suplac ,găsiţi idei şi faceţi.”
- D.na Szoke Ibolya –„Ar trebui să ne ajutaţi Dvs, şi cei care aveţi vechime şi aţi mai făcut şi pentru Idrifaia .”
- Primar –„ Noi am făcut pentru Idrifaia ,voi faceţi pentru Suplac .Păşunile comunale sunt date la proprietarii de animale ,iar celelalte terenuri sunt retrocedate proprietarilor. Cu păşunile nu e de joacă mulţi primari şi viceprimari sunt cercetaţi de DNA pentru ilegalităţile făcute cu păşunile.”
- Dl. Zolog- „ În legătură cu alimentele prin programul PEAD ,pentru cei cu ajutor social,care nu au primit alimente va fi a doua etapă?.
- D.na Secretară- „ Va fi o a doua etapă,însă nu avem alte amănunte . Nu ştim când şi cine va intra .”
- Dl. Zolog- „ Dl. Primar ,vă rugăm să ne trimiteţi proiectul de buget în timp util, explicit şi detaliat ,ca să înţelegem şi noi despre ce este vorba. Propun ,ca să se cuprindă în bugetul local cumpărarea unui utilaj pentru comună.”
- Dl. Primar- „ Nu dispunem de asemenea sume ,dar putem accesa fonduri prin asocierea GAL.”
- Dl. Molnar Andrei- „Acest lucru a mai fost discutat şi nu s-a putut face ,că nu avem bani.”
- Dl. Zolog- „ Sunt primării care au cumpărat cositoare cu braţ pentru şanţuri . De închiriat cred că se poate, este un pericol real de accidente din cauza buruienilor .Vă rog să luaţi foarte în serios acest lucru.”
- Dl. Viceprimar Bucur- „ Vom cosii buruienile cu beneficiarii de ajutor social.”
- Dl. Zolog Ioan- „ Nu mai spuneţi dl. Viceprimar,ştiţi bine că nu reuşiţi să faceţi . Niciodată nu aţi reuşit .”
- Dl. Viceprimar Bucur- „ Aşa este . E o măsură ce trebuie luată.”
- D.na Bordi Ibolya –„ Aceeaşi problemă ca la Laslău,nu au fost curăţate de zăpadă străzile din Suplac, trotuarele neterminate ca şi pietruirea aşa cum ştiţi , dalele vechi au fost duse la Laslău în loc să se repună în Suplac. Gunoaiele neadunate .Suntem plătirori de impozite şi noi şi totuşi la noi la Suplac nu se face nimic.”
- Dl. Primar- „Cum nu se face nimic? Se face căminul,se introduce apa .Nu ştiţi ce vorbiţi. Se vede ,că nu cunoaşteţi situaţia. Eu personal am verificat deszăpezirea. Niciodată nu a fost aşa de bine făcută ca în acest an. Pietruirea s-a făcut,iar pavarea nu a fost terminată ,pentru-că în acest an vom începe întroducerea apei şi vom sparge drumul .”
- D.na Szoke Ibolya- „ Eu vă spun ce am aflat de la oameni.”
- Dl. Primar- „ Informaţiile nu sunt reale ,vă rog să verificaţi înainte de a mă informa.”
- Dl. Viceprimar Bucur- „După cum aţi observat în fiecare sat am făcut ceva lucrări ,după cum am avut bani. Toţi suntem plătitori de impozite şi trenuie făcut câte ceva. „
- Dl. Molnar Andrei- „Dalele vechi au fost duse din Suplac.”
- Dl. Primar-„Am spus ,că se va introduce apa şi nu are rost să punem dalele.”
- D.na Szoke Ibolya- „ Dl. Primar nu ştiu de ce vă supără întrebarea ,când de aceste lucruri nu Dvs. răspundeţi ci dl. Viceprimar Bucur.”
- Dl. Viceprimar Bucur Leon-Dan-„ Am făcut tot ce s-a putut pentru toate satele.”
- Dl. Şerban-„La şedinţa ordinară din luna decembrie 2012 nu am reuşit să ne prezentăm ,am avut probleme urgente şi nu am reuşit să ne încadrăm în timp eu şi ceilalţi colegi. Am crezut ,că vom găsii înţelegere din partea Consiliului Local, dar am fost trecuţi absenţi şi ni s-a tăiat indemnizaţia. Am avut o înţelegere , că se poate întâmpla cu oricine să lipsească şi vom fi retribuiţi. Consider ,că am fost nedreptăţit, deoarece de câte ori am fost solicitat la diverse lucrări, în afara şedinţelor ,la primirea delegaţiei străine etc.am fost întotdeauna prezent. „
- Dl. Primar- „ Cui vă adresaţi,mie?”
- Dl. Şerban Vasile – „Consiliului Local.”
- Dl. Molnar Andrei- „Şi eu am avut probleme la serviciu şi nu am putut veni dar am dat telefon la D.l.Primar .”
- Dl. Primar- „ Da, eu am spus la începutul şedinţei motivul pentru care lipsiţi. Nu am fost eu care v-am tăiat indemnizaţia .Eu am semnat statul de plată întocmit în baza foii colective de prezentă întocmită de d.na Secretară .”
- Dl. Şerban- „M-ar interesa ,dacă a fost cineva împotrivă să fiu retribuit?”
- Dl. Primar- „ Nu a fost discutat acest aspect în şedinţă.”
- Dl. Zolog Ioan- „ Şi eu am sunat la dl. Primar .Noi am fost înţelegători întotdeauna cu privire la orice . În cinci ani nu am lipsit odată şi cred ,că nu este corect. Alţii de câte ori au lipsit şi ai fost totuşi retribuiţi.De exempluîn vechiul mandat Dl. Rîştei când a fost plecat în Germania ,dl. Sandor şi alţii .”
- D.na Secretară- „Nu ştiu despre ce vorbiţi .Eu am făcut prezenţa ca întotdeauna şi am menţionat rezultatul în procesul –verbal al şedinţei , în baza căruia am completat foaia colectivă de prezenţă .”
- Dl. Primar- „ D.na Secretară de ce faceţi diferenţe între consilieri?”
- D.na Secretară- „ Nu ştiu la ce diferenţe vă referiţi.”
- Dl. Zolog- „ De acum încolo să ştiţi ,să nu mai puneţi pe nimeni absent.Începeţi de astăzi.”
- D.na Secretară- „ Nu se poate . Prezenţa trebuie făcută .Este vorba de exprimarea votului la adoptarea unor Hotăriâri .Totuşi cum vă gândiţi, absenţii cum votează ,se trec la voturile pentru ?”
- D.Bucur –„ Nu ,se trec la majoritate.”
- Dl. Cocoş Moise- „ În legătură cu demararea proiectului centru de zi în Laslău Mic ,doresc să vă aduc la cunoştinţă că în Laslău Mic nu se ştie nimic despre acest proiect şi şi că locuitorii satului nu doresc schimbarea destinaţiei căminului cultural, ba din contră oamenii doresc repararea căminului cu bani mai puţini,în cât mai scurt timp ca să poată fii folosit conform destinaţiei. Ştiţi bine, că de ani de zile căminul cultural din Laslău Mic nu se poate folosii .”
- Dl. Primar –„ Deocamdată nu ştim ,dacă proiectul va fi s-au nu eligibil. Aşteptăm să vedem rezultatul.”
- Dl. Cocoş- „În faţa şcolii din Laslău Mic nu funcţionează iluminatul stradal.”
- Dl. Bucur –„ S-a remediat problema .”
Dl. Preşedinte mulţumeşte pentru perezenţă şi declară şedinţa închisă.
PREŞEDINTE , SECRETAR,
SZAKACS ANDRAS KERESZTES MATILDA