16 January 2013

ROMÂNIA

JUDEŢUL MUREŞ

CONSILIUL LOCAL

Tel/fax-0265.456112,Tel.-0265456190

 

 

PROCES-VERBAL

 

  Încheiat azi 16.01.2013 ,cu ocazia şedinţei ordinare a Consiliului Local al comunei Suplac, convocată de dl. Primar prin Dispoziţia nr.2/10.01.2013.

  Preşedinte de şedinţă  este dl. Consilier Szakacs Andras.

  Este prezent dl. Primar Szakacs Bela .

  D.na Secretar face prezenţa şi se constată,că  din 11 consilieri în funcţie sunt prezenţi 10 Consilieri. Lipseşte dl.consilier  Peti Istvan –Lorand.

  Dl. Zolog Ioan solicită citirea procesului-verbal al şedinţei anterioare .

  D.na Secretară citeşte  procesul-verbal .

  Dl. Preşedinte supune la vot procesul-verbal al şedinţei anterioare şi se aprobă în unanimitate de voturi.

  Dl. Zolog- „ D.na Secretară,vă rog,ca pe viitor să ne puneţi la dispoziţie din timp documentaţiile  pentru şedinţă .”

  Dl. Primar – „Asta nu este vina nostră .Ştiţi bine ,că avem puncte foarte urgente  , care nu pot fi trimise din lipsa  timpului .Nu noi suntem de vină,se cere şi de la noi cu  termen urgent şi suntem obligaţi să ne conformăm. „

  Dl. Preşedinte prezintă  ordinea de zi :

 

Nr.

crt..

 

Proiect de hotărâre nr.

 

Obiectul

Din iniţiativa

  1.  

26/2012

Modificarea cuantumului  unor impozite şi taxe pe anul 2013,conform HG. 1309/2012

Primar

  1.  

 

Prezentare  Citaţie  Dosar  4035/102/2012

Primar

  1.  

 

Diverse

 

 

  Dl. Primar solicită suplimentarea ordinii de zi  cu încă  două puncte  puncte  :

PH. Privind avizarea planului de şcolarizare pe anul  şcolar 2013-2014;

PH. Privind acoperirea  deficitului bugetar pe anul 2012 din excedentul bugetar din anul 2011;

Dl. Viceprimar solicită suplimentarea  ordinii  de zi cu încă un punct  :

PH. Privind completarea HCL. nr.  70/21.12.2011.

 

Dl. Preşedinte supune la vot Ordinea de zi cu suplimentările propuse  şi se aprobă în unanimitate de voturi.

 

 Se trece la primul punct al ordinii de zi :

 

Modificarea cuantumului  unor impozite şi taxe pe anul 2013,conform HG. 1309/2012

 

Dl. Primar prezintă expunerea de motive,proiectul de hotărâre ,raportul de specialitate şi avizul comisiei de specialitate .

-  Dl. Zolog – „Decât  să majorăm  în luna octombrie cu 24% - atunci când vom fi obligaţi ,mai bine  indexăm acum cu 10%.”

-  D.na Secretară – „ În luna Mai trebuie să revenim şi la încadreraea în zone şi categorii ,întru-cât cu sunt făcute corect. Noua încadrare va duce automat  la majorarări.”

-  D. Şerabn Vasile – „ Părerea mea este,că dacă Guvernul a permis ca în acest an  să nu majorăm impozitele şi taxele pe acest an ,iar din anul viitor va fi  obligatoriu majorarea cu 16 %,să nu o majorăm.Dacă vom majora acum cu 10 la % vom aplica  16% la suma majorată deja în acest an, ceea ce va reprezenta  o majorare suplimentară.. Nu este moral şi echitabil faţă de cetăţeni să-i punem în faţa unor  asemenea majorări. Chiar aş spune ,că  ar  fi echitabi să scadă impozitele şi taxele  cu 25% , aşa cum au scăzut şi salariile.”

-  Dl. Primar – „ Dl. Şerban ,aceste majorări sunt prevăzute în programul de guvernare a  partidului pe care îl reprezentaţi.”

 

Dl. Preşedinte supune la vot proiectul de hotărâre şi se aprobă în unanimitate de voturi.

 

Se adoptă HCL. nr. 1/2013

 

 

Se trece la punctul doi al ordinii de zi :

 

Prezentare  Citaţie  Dosar  4035/102/2012

 

D.na Secretară  prezintă citaţia  şi Dosarul de chemare  în judecată pentru anularea HCL. NR. 50/26.10.2011,privind acordarea în comodat a unui  spaţiu  cu destinaţie de poştă .

Dl. Bucur – Leon Dan- „ Eu v-am spus şi data trecută,că nu a fost corect  faţă de  doamna Mureşan Dana-diriginte de poştă  , care a fost dată afară de la locul de muncă pentru ,că nu avea spaţiu pentru poştă  şi să asigurăm  noi spaţiu gratuit pentru doamna Szoke  Elisabeta-poştaş . „

D.na Herciu- Sava Maria- „ Trebuie să ţinem cont şi de faptul,că doamna Mureşan avea totuşi nişte studii  faţă de D.na Szoke , care totuşi a fost păstrată în funcţie  pe motiv ,că are spaţiu acasă pentru funcţionarea poştei.”

Dl. Primar- „Da, iar poşta desfăşoară şi activităţi comerciale pentru care motiv nu este legal să dăm spaţiu în comodat .În fiecare sat poşta funcţionează acasă la poştaş . La Suplac de ce nu se poate ? Dacă la oameni nu le convine,să-şi  pună pensiile pe card şi să scoată unde vor ei. D.na Szoke să plătescă chirie după spaţiu.”

 D.na Koszti- „ Nu este interesul ei personal. Este interesul locuitorilor satului Suplac,să aibă poşta în centru.”

D.na Szoke Ibolya-„ E bătaie de joc. Oamenii bătrâni unde să scoată pensiile  dacă nu în sat. Şi mai au de plătit şi facturi, mai pun o scrisoare  şi altele.Dar ştiţi bine,că locuinţa  poştaşei în Suplac se află la  capătul satului întro stradă lăturalnică,departe de centrul comunei. Dacă toate instituţiile sunt în  centrul de comună de ce să nu fie şi poşta,să nu fie nevoiţi oamenii bătrâni să meargă aşa departe.”

Dl. Primar- „Domnii Consilieri  să meargă  să îşi susţină hotărârea în Instanţă dacă  vor să o menţină.”

Dl. Zolog Ioan- „Propun revocarea  Hotărârii .”

 

Dl. Preşedinte supune la vot revocarea hotărârii nr. 50/2011  şi se aprobă în unanimitate de voturi. -

 

 

Se adoptă HCL. nr. 2/2013

 

 

 Se trece la punctul trei al ordinii de zi :

 

PH. Privind avizarea planului de şcolarizare pe anul  şcolar 2013-2014;

 

Dl. Primar prezintă expunerea de motive,proiectul de hotărâre ,raportul de specialitate şi avizul comisiei de specialitate .

 

Dl. Primar –Planul de şcolarizare pe anul şcolar 2013-2014 este identic cu cel  din anul şcolar 2012-2013 .”

 

Dl. Preşedinte supune la vot proiectul de hotărâre şi se aprobă în unanimitate de voturi.

 

Se adoptă HCL. nr. 3/2013

 

Se trece la punctul patru al ordinii de zi :

 

PH. Privind acoperirea  deficitului bugetar pe anul 2012 din excedentul bugetar din anul 2011;

 

D.na Inspector Herciu –Sava Maria prezintă expunerea de motive,proiectul de hotărâre ,raportul de specialitate şi avizul comisiei de specialitate .

 

Dl. Preşedinte supune la vot proiectul de hotărâre şi se aprobă cu 9 voturi –pentru şi o abţinere a D.nei Koszti Hainal .

 

Se adoptă HCL. nr. 4/2013

 

Se trece la punctul cinci al ordinii de zi :

 

PH. Privind completarea HCL. nr.  70 / 21.12.2011.

 

Dl. Viceprimar Bucur- Leon –Dan  prezintă expunerea de motive,proiectul de hotărâre ,raportul de specialitate şi avizul comisiei de specialitate  şi specifică ,că

 „ o comisie din Bucureşti  a fost la faţa locului şi a propus efectuarea  unor  modificări şi completarea hotărârii Consiliului Local pentru ca proiectul să fie eligibil.”

 

DL. Zolog Ioan- „ Ce cheltuieli presupune  din bugetul local angajarea a patru persoane la centrul respectiv?”

Dl. Primar- „C.ca 50.000 lei pe an .”

Dl. Zolog-„ Eu consider ,că la comuna noastră ,la bugetul nostru sărac  este foarte mult .La care se mai adaugă,mâncarea şi cheltuielile de intreţinere .La 14 copii care vor avea acces  este enorm şi apoi se vor ivi discuţii  .Cum îi alegeţi pe cei 14 ?”

Dl. Viceprimar  Bucur- „Numărul copiilor se poate majora pe parcurs. Şi vom avea căminul cultural pus la punct.”

Dl. Primar- „Deocamdată suntem la faza de  proiect, iar dacă proiectul va fi eligibil urmează  investiţia.”

Dl. Viceprimar Bucur- „Tot se vorbeşte ,că romii crează probleme. Am făcut noi ceva să stopăm aceste probleme. Nimic. Acesta este un proiect de educare a copiilor romi .”

Primar- „ Noi trebuie să menţinem şi să contribuim la cheltuileile de intreţinere şi  salarii. Dacă nu merge  facem altceva ,dar  investiţia rămâne făcută . Ne alegem cu clădirea pusă la punct.”

D.na Secretară- „În Hotărâre scrie ,că trebuie  menţinută destinaţia timp de 10 ani.”

Dl. Zolog- „ Va fi un centru de zi pentru copii ? eu am crezut că va fi o casă de copii unde vor locui permanent copiii cu probleme.”

Dl. Gyurka Janos- „ Este făcut doar pentru cei din Laslău Mic ? Ceilalţi copii cum vor ajunge acolo. Şi în Idrifaia sunt familii cu  copii mulţi şi cu probleme.”

Dl. Primar- „ Dacă va fi necesar vom rezolva transportul copiilor din celelate sate. „

D,na Szoke Ibolya- „ Să facem aşa, să beneficieze şi celelate sate de ceva. De exemplu să asigurăm noi  alimentarea prin caterig din Suplac ,să avem şi noi locuri de muncă.”

D.na Secretară –„ Nu vă faceţi griji  este luat în calcul  şi asigurarea hranei.”

Dl. Primar – „ Catering se face doar din Bălăuşeri.”

D.na Secretară- „Dl. Viceprimar are  un proiect  în desfăşurare pentru pensiune turistică  în Laslău Mic.”

Dl. Viceprimar Bucur – „ Întradevăr firma soţiei mele are un proiect  în desfăşurare  pentru pensiune turistică în Laslău Mic din fonduri europene,dar să nu credeţi că am făcut asemenea investiţie  de mii de euro bazându-ne numai pe acest catering.”

Dl. Zolog Ioan- „ Să stabiliţi  numărul de beneficiari.”

Dl. Viceprima Bucur- „În proiect sunt  prevăzuţi 14 copii ,dar această cifră poate fi mărită în funcţie de nevoi .”

 

 Se supune la vot proiectul de hotărâre şi se aprobă în unanimitate de voturi.

 

Se adoptă HCL. nr. 5/2013

 

Diverse :

D.na. Szoke Ibolya –„Propunerea mea ar fi, să căutăm  nişte resurse şi să facem ceva şi pentru localitatea Suplac. Există păşuni  la comună  s-au terenuri, ar trebui făcute ceva,este asociaţia de bovine  din comuna Suplac ,care deţine păşunile comunei în folosinţă  şi primesc subvenţii . Ar  trebui să se folosească aceşti bani  în interesul comunei  .”

Dl. Zolog Ioan – „ Vă spun eu ,că aceşti bani  se pot folosii numai pentru păşuni, curăţire,fertilizare .”

D.l.Primar  –„Ce vreţi să faceţi pentru Suplac ,găsiţi idei  şi faceţi.”

D.na Szoke  Ibolya –„Ar trebui să ne ajutaţi Dvs, şi cei care aveţi vechime  şi aţi mai făcut  şi pentru Idrifaia .”

Primar –„ Noi am făcut pentru Idrifaia ,voi faceţi pentru Suplac .Păşunile comunale sunt date  la proprietarii de animale ,iar celelalte terenuri sunt  retrocedate proprietarilor. Cu păşunile  nu e de joacă mulţi primari şi viceprimari sunt cercetaţi de DNA   pentru  ilegalităţile făcute  cu păşunile.”

Dl. Zolog- „ În legătură cu alimentele prin programul PEAD ,pentru cei cu ajutor social,care nu au primit alimente  va fi  a doua etapă?.

D.na Secretară- „ Va fi o a doua etapă,însă nu avem alte amănunte . Nu ştim când şi cine va intra .”

Dl. Zolog- „ Dl. Primar ,vă rugăm să ne  trimiteţi proiectul de buget  în timp util, explicit  şi detaliat ,ca să înţelegem şi noi  despre ce este vorba. Propun ,ca  să se cuprindă în bugetul local cumpărarea unui utilaj  pentru comună.”

Dl. Primar- „ Nu dispunem de asemenea sume ,dar putem accesa fonduri prin asocierea GAL.”

Dl. Molnar  Andrei- „Acest lucru a mai fost discutat şi nu s-a putut face ,că nu avem bani.”

Dl. Zolog- „ Sunt primării care au cumpărat  cositoare cu braţ pentru şanţuri . De închiriat cred că se poate, este un pericol real de accidente din cauza  buruienilor .Vă rog să luaţi foarte în serios acest lucru.”

Dl. Viceprimar Bucur- „ Vom cosii buruienile  cu beneficiarii de ajutor social.”

Dl. Zolog Ioan- „ Nu mai spuneţi dl. Viceprimar,ştiţi bine că nu reuşiţi să faceţi . Niciodată nu aţi reuşit .”

Dl. Viceprimar Bucur- „ Aşa este . E o măsură ce trebuie luată.”

D.na Bordi Ibolya –„ Aceeaşi problemă ca la Laslău,nu au fost curăţate de zăpadă străzile din Suplac, trotuarele neterminate ca şi pietruirea  aşa cum ştiţi , dalele vechi au fost  duse la Laslău în loc să se repună în Suplac. Gunoaiele neadunate .Suntem plătirori de impozite şi noi şi totuşi la noi la Suplac nu se face nimic.”

Dl. Primar- „Cum nu se face nimic? Se face căminul,se introduce apa .Nu ştiţi ce vorbiţi. Se vede ,că nu cunoaşteţi situaţia. Eu personal am verificat deszăpezirea. Niciodată nu a fost  aşa de bine făcută ca în acest an. Pietruirea s-a făcut,iar pavarea nu  a fost terminată  ,pentru-că în acest  an  vom începe  întroducerea apei  şi vom sparge  drumul .”

D.na Szoke Ibolya- „ Eu vă  spun ce am  aflat de la oameni.”

Dl. Primar- „ Informaţiile nu sunt reale ,vă rog să verificaţi înainte de a  mă informa.”

Dl. Viceprimar Bucur- „După cum aţi observat în fiecare sat am făcut ceva lucrări ,după cum am avut bani. Toţi suntem plătitori de impozite  şi trenuie făcut câte ceva. „

Dl. Molnar Andrei- „Dalele vechi au fost duse din Suplac.”

Dl. Primar-„Am spus ,că  se va introduce apa  şi  nu are rost să punem dalele.”

D.na Szoke  Ibolya- „ Dl. Primar nu ştiu de ce vă supără întrebarea ,când  de aceste lucruri nu Dvs. răspundeţi ci dl. Viceprimar Bucur.”

Dl. Viceprimar Bucur Leon-Dan-„ Am făcut tot ce s-a putut pentru toate satele.”

Dl. Şerban-„La şedinţa  ordinară din luna decembrie 2012 nu  am reuşit să ne prezentăm ,am avut probleme urgente şi nu am reuşit să ne încadrăm în timp eu şi  ceilalţi colegi. Am crezut ,că vom găsii înţelegere din partea Consiliului Local, dar am fost trecuţi absenţi şi ni s-a tăiat indemnizaţia. Am avut o înţelegere , că se poate întâmpla cu oricine  să lipsească şi vom fi retribuiţi. Consider ,că am fost nedreptăţit, deoarece  de câte ori am fost solicitat la  diverse lucrări, în afara şedinţelor  ,la primirea delegaţiei străine etc.am fost întotdeauna prezent. „

Dl. Primar- „ Cui vă adresaţi,mie?”

Dl. Şerban Vasile – „Consiliului Local.”

Dl. Molnar Andrei- „Şi eu am  avut probleme la serviciu  şi nu am putut  veni dar am dat telefon la D.l.Primar .”

Dl. Primar- „ Da, eu am spus la începutul şedinţei motivul pentru care lipsiţi. Nu am fost  eu care v-am tăiat indemnizaţia .Eu am semnat statul de plată întocmit în baza foii colective de prezentă întocmită de d.na Secretară .”

Dl. Şerban- „M-ar interesa ,dacă a fost cineva împotrivă să fiu retribuit?”

Dl. Primar- „ Nu a fost discutat acest aspect în şedinţă.”

Dl. Zolog Ioan- „ Şi eu am sunat la dl. Primar .Noi am fost înţelegători întotdeauna  cu  privire la orice . În cinci ani  nu am lipsit odată şi cred ,că nu este corect. Alţii de câte ori au lipsit şi ai fost totuşi retribuiţi.De exempluîn vechiul mandat  Dl. Rîştei  când a fost plecat în Germania ,dl. Sandor  şi alţii .”

D.na Secretară- „Nu ştiu despre ce vorbiţi .Eu am făcut prezenţa  ca întotdeauna şi am menţionat rezultatul  în procesul –verbal al şedinţei , în baza căruia  am completat foaia colectivă de prezenţă .”

Dl. Primar- „ D.na Secretară de ce faceţi diferenţe între consilieri?”

D.na Secretară- „ Nu ştiu la ce diferenţe vă referiţi.”

Dl. Zolog- „ De acum  încolo să ştiţi ,să nu mai puneţi pe nimeni absent.Începeţi de astăzi.”

D.na Secretară- „ Nu se poate . Prezenţa trebuie făcută .Este vorba de exprimarea  votului la adoptarea unor Hotăriâri .Totuşi cum vă gândiţi,  absenţii cum votează ,se trec la voturile pentru ?”

D.Bucur –„ Nu ,se trec la majoritate.”

Dl. Cocoş Moise- „ În legătură cu demararea proiectului  centru de zi în Laslău Mic ,doresc  să vă aduc la cunoştinţă că  în Laslău Mic nu se ştie nimic despre acest proiect şi  şi că  locuitorii satului nu  doresc schimbarea destinaţiei căminului cultural, ba din contră  oamenii  doresc repararea căminului  cu bani mai puţini,în cât mai scurt timp ca să poată fii folosit conform destinaţiei. Ştiţi bine, că de ani de zile  căminul cultural  din Laslău Mic nu se poate folosii .”

Dl. Primar –„ Deocamdată nu ştim ,dacă proiectul va fi s-au nu eligibil. Aşteptăm să vedem rezultatul.”

Dl. Cocoş- „În faţa şcolii din Laslău Mic nu funcţionează iluminatul stradal.”

Dl. Bucur –„ S-a remediat problema .”

 

 

Dl. Preşedinte mulţumeşte pentru perezenţă  şi declară şedinţa închisă.

 

 

 

 

 

 

  PREŞEDINTE ,   SECRETAR,

  SZAKACS ANDRAS  KERESZTES MATILDA